آیا چای ماسالا متابولیسم (سوخت و ساز ) بدن را افزایش می دهد؟

آیا چای ماسالا متابولیسم (سوخت و ساز ) بدن را افزایش می دهد؟

اکثر مردم این پرسش مهم را دارند که: «آیا چای ماسالا متابولیسم بدن را افزایش می دهد؟»(برای خرید چای ماسالا کلیک کنید)

برای پاسخ به این پرسش ما نتایج مطالعات مختلف را گردآوری کرده‌ایم تا نشان دهیم که چای ماسالا چقدر می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد؛ اما قبل از پرداختن به موضوع اصلی، بیایید ببینیم متابولیسم چیست؟



آنچه در این مقاله می خوانید:

متابولیسم چیست؟

متابولیسم یا سوخت و ساز (Metabolism) مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است که حیات یک موجود زنده به آن وابسته است. سه هدف اصلی متابولیسم عبارتند از:

  • تبدیل غذا به سوخت برای اجرای فرآیندهای سلولی
  • تبدیل غذا به سوخت به عناصر سازنده پروتئین‌ها، لیپیدها، اسیدهای نوکلئیک و برخی کربوهیدرات‌ها
  • از بین بردن مواد زائد متابولیکی

اگر این سه هدف به نتیجه برسند، بدن فرد فرآیند سوخت و ساز را به درستی انجام می‌دهد. در این فرآیند، برخی از مواد غذایی می‌توانند تأثیر بالقوه‌ای داشته باشند و به عنوان مکمل‌های طبیعی و مصنوعی جهت چربی سوزی در نظر گرفته شوند.

متابولیسم چیست

ارتباط بین چای ماسالا و متابولیسم بدن

چاقی به دلایل زیادی از جمله وراثت، تغذیه نامناسب، مشکلات هورمونی و محیط (عدم تحرک) رخ می‌دهد. به همین دلیل، افراد تصمیم می‌گیرند با استفاده از مکمل‌های چربی سوز و مواد غذایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند، به وزن قبلی خود بازگردند.
مکمل‌های چربی سوز بسیاری در بازار وجود دارند که به دلیل شیمیایی بودن، تأثیر منفی بر بدن می‌گذارند. به همین خاطر، افراد چاق به دنبال مکمل‌های طبیعی برای لاغری هستند. در سال‌های اخیر، انواع گیاهان طبیعی مانند چای توانسته‌اند تأثیرات قابل توجهی بر اکسیداسیون چربی داشته باشند. چای پس از آب یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان طبیعی موجود در بازار است که اثرات منفی بسیار کمی دارد. مصرف چای در جهان، معمولاً 120 میلی لیتر در روز است.
در این میان، چای ماسالا سال‌ها به عنوان چربی سوز و مکمل در نظر گرفته می‌شد. چای ماسالا یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های طبیعی گیاهی در لاغری است که اکثر مردم در سراسر جهان از آن برای افزایش سوخت و ساز بدن خود استفاده می‌کنند.
مکانیسم‌های عمل چای ماسالا در ارتباط با متابولیسم بدن عبارتند از:
•    افزایش متابولیسم کبدی
•    هم افزایی کافئین  کاهش اشتها
•    تحریک گرمازا
•    افزایش آنزیم‌های مرتبط با چربی سوزی

ارتباط بین چای ماسالا و متابولیسم بدن

مقالات پیشنهادی:

آیا چای ماسالا چاق کننده است؟

چای ماسالا در رژیم کتوژنیک

آیا چای ماسالا به هضم غذا کمک می کند؟

مقایسه چای ماسالا با انواع دیگر چای از نظر افزایش متابولیسم بدن

این سوال مهم ایجاد می‌شود که آیا چای ماسالا می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن برتر از چای سبز و سایر چای‌ها باشد؟ چهار نوع اصلی چای بسته به نوع فرآوری تولید می‌شوند که شامل چای سبز، سفید، سیاه و اولانگ هستند. مطالعات نشان داده‌اند که چای اولانگ و چای سیاه هر دو می‌توانند اکسیداسیون چربی را در افراد چاق و دارای اضافه وزن افزایش دهند؛ اما این چای‌ها اثر چربی سوزی کمتری از چای ماسالا دارند.
تحقیقات گسترده‌ای در مورد چای سبز و تأثیر آن بر اکسیداسیون چربی انجام شده است. محققان به طور قاطع گزارش داده‌اند که چای سبز می‌تواند یک مکمل چربی سوزی مفید باشد. در همین حال، مطالعات متعددی توانسته‌اند ثابت کنند که چای ماسالا نسبت به چای سبز دارای مواد چربی سوزی بیشتری است. پس این احتمال وجود دارد که چای ماسالا نسبت به دیگر انواع چای باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

مقایسه چای ماسالا با انواع دیگر چای از نظر افزایش متابولیسم بدن
در تحقیقات بسیار محدودی بر روی موش‌های آزمایشگاهی، محققان گزارش داده‌اند که چای ماسالا بر لیپولیز بافت چربی تأثیر می‌گذارد؛ اما تا کنون هیچ تحقیقی در مورد انسان‌ها انجام نشده است. در ایران برای اولین بار تأثیر چای ماسالا بر اکسیداسیون چربی در افراد چاق مورد بحث قرار گرفته است.
در این مطالعه، افراد 10 گرم چای ماسالا را در 500 میلی لیتر آب جوش ریختند و آن را یک ساعت قبل از ورزش دم کردند. در نهایت، محققان گزارش کردند که مصرف چای ماسالا یک ساعت قبل از ورزش، می‌تواند اکسیداسیون چربی را در افراد چاق افزایش دهد. مطالعه حاضر نشان داد که چای ماسالا را می‌توان به عنوان یک نوشیدنی سالم برای افراد چاق تجویز کرد تا درصد چربی بدن آنها را کاهش دهد.

میزان اعتبار تحقیقات در مورد چای ماسالا و متابولیسم بدن

محققان می‌توانند تأثیرات چای ماسالا بر متابولیسم را در کوتاه مدت و بلند مدت مقایسه کنند تا نتایج ارزشمندی را ارائه دهند. همچنین می‌توان تاثیرات این چای را در مقایسه با سایر چربی سوزها مانند کافئین یا مکمل‌های دیگر در زمان‌های مختلف مانند صبح و عصر مطالعه کرد و بهترین زمان مصرف آن را تعیین نمود.
نقطه قوت این مطالعه این بود که توانست ابتدا چای سبز را از طریق جداول تحقیقاتی کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار دهد و سپس بر تحقیقات گذشته در مورد چای ماسالا تمرکز کند و مواد تشکیل دهنده این چای را مورد تجزیه قرار دهد.
یکی از نقاط ضعف این مقاله این بود که نویسندگان توانستند تحقیقات بسیار کمی در مورد چای ماسالا پیدا کنند. به همین دلیل نمی‌توان با قاطعیت گفت که چای ماسالا می‌تواند 100 درصد بهتر از چای سبز باشد؛ اما براساس مطالعه ترکیبی، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً چای ماسالا بیشترین تأثیر را در افزایش متابولیسم در میان همه چای‌ها دارد.

میزان اعتبار تحقیقات در مورد چای ماسالا و متابولیسم بدن
کلام آخر
اکنون می‌توانیم پاسخ خوبی برای پرسش: «آیا چای ماسالا متابولیسم بدن را افزایش می دهد؟» پیدا کنیم. چای ماسالا به عنوان چربی سوز طبیعی می‌تواند در فرایند اکسیداسیون مفید باشد؛ اما این چای باید در کنار ورزش مصرف شود تا تأثیرات قابل توجه خود را بر افزایش سوخت و ساز ارائه دهد. ورزش طولانی مدت و مصرف چای ماسالا می‌توانند نقش مهمی در لاغری و مدیریت وزن داشته باشند. بنابراین، چای ماسالا را می‌توان در فعالیت‌های ورزشی طولانی مدتی استفاده کرد و اثرات مفید را دید.


(38 امتیازها)

create تی تو کاپ today 00/08/19 visibility 2066 بازدید

فعلا نظری وجود ندارد
در حال ارسال، لطفا صبر کنید...